"تو هیچ گپ نزن"؛ در متن ادبیات جنگ

 

اگر این احتمال ضعیف را بپذیریم که ادبیات جنگ جزیی از ادبیات حماسی است؛ پس ادبیات حماسی در عصر امروز چشم انداز متفاوتی دارد. سیاه و سپید نگری ادبیات حماسی کلاسیک در متن های چون ایلیاد و ادیسه، مهابهارت، شاهنامه فردوسی، و یا سایر متون، بر همه ابجد خوانان ادبیات روشن است.(1) ادبیات جنگ هزاره دوم، به رجز خوانی و قهرمان سازی نمی پردازد؛ محتوا مدار محض نیست؛ حتا گاهی حس میهنی نیز در آن خفیف و ناروشن به نظر می رسد؛ تعهد به هنر و ادبیات در آن به معنای تعهد به انسانیت و وجدان آدمیست نه تعهد به ایدیولوژی و سیاست؛ قهرمان ها و ضد قهرمان ها در ادبیات جنگ چند دهه اخیر قابل دید نیستند؛ در این متن سه گروه وجود دارند: آنانی که می کشند، آنانی که کشته می شوند و بازمانده گان جنگ.

تاریخ را تاریخ نویسان می نویسند و حافظه تاریخی را نویسنده گان و هنرمندان با نقد هوشمندانه، ایجاد تفکر و پرسش، روایت و تجسم نمایه های اهورایی و اهریمنی و ارزش ها و ضد ارزش های متن و حاشیه  جنگ و تحلیل کنش ها و روان های بیمار و آسیب دیدة هر سه گروه با بررسی هوده ها و بیهوده های آنان در یک کانتکست ادبی- اجتماعی شکل می دهند.

ادامه نوشته

کی نان بپزد کی لباس ها را بشوید

 

نگاهی به جایگاه زن در مجموعه داستان "سه پری" اثر منیژه باختری

زکیه میرزایی

زنان در ادبیات داستانی افغانستان بسیار کم‌رنگ ظاهر شده‌اند، چه در مقام نویسنده و چه به عنوان شخصیت‌های داستان‌ها. شاید ‌بتوان گفت در جامعه‌یی که زنان غایبند و به حاشیه رانده شده‌اند و نادیده گرفته می‌شوند، چگونه خواهند توانست بنویسند، یا چه‌طور می‌توان آن‌ها را در مرکز قرار داد و از آن‌ها خواست فعالانه طرح‌های داستان‌ها را به پیش ببرند. از این رو ادبیات زنانه در افغانستان هیچ رشدی نداشته یا به تعبیر درست‌تر هنوز آغاز هم نشده ‌است.  

ادامه نوشته

روایتی از بانوان داستان نویس افغانستان

 

روایت/ کتاب چهارم
در قلمرو ادبیات داستانی
ویژه نامه داستان زنان افغانستان
مدیرمسوول و سردبیر:
محمدحسین محمدی

چهارمین شماره کتاب (روایت) در قلمرو ادبیات داستانی از سوی (خانه ادبیات افغانستان) در 402 صفحه به تازه گی به نشر رسیده است. این کتاب روایت در حقیقت ویژه نامه داستان زنان افغانستان است که با یک مقدمه مفصل در مورد چندی و چونی آفریده های داستان نویسان زن آغاز می گردد. این شماره در پنج بخش تنظیم شده است: بخش نخست یا مقدمه، مقاله نسبتا دراز محمد حسین محمدی مدیر مسؤول و سردبیر کتاب به نام (قصه شهرزاد افغانی) است. بخش دوم مشمول زنده گی نامه 21 بانوی داستان نویس با نمونه یی از آفریده های آنان، بخش سوم معرفی یک نویسنده جوان با سه نمونه از داستان های کوتاه، بخش چارم به معرفی ادبیات پاورقی و بخش پنجم به نقد داستان اختصاص دارد.

 

ادامه نوشته